سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1 2 3 4 >

سرویس خبر: اجتماعی - خواندنی و دیدنی
کد خبر: 31934
تاریخ مخابره: 1392/6/25
زمان مخابره: 15 : 20
 
چادری های فشن +تصاویر

روزگاری چادر نماد یک جریان اعتقادی بود. چادر نه یک نوع لباس بلکه خروجی یک فرهنگ و ارزش اخلاقی و دینی تلقی می شد. ارزش چادر نه به رنگ و شکل بلکه به فرهنگ غنی متصل به آن بود. چادر پوشیدن یا نپوشیدن مساله نبود. حجاب کامل داشتن مسله بود.

نسل اول چادری ها: روزگاری چادر نماد یک جریان اعتقادی بود. چادر نه یک نوع لباس بلکه خروجی یک فرهنگ و ارزش اخلاقی و دینی تلقی می شد. ارزش چادر نه به رنگ و شکل بلکه به فرهنگ غنی متصل به آن بود. چادر پوشیدن یا نپوشیدن مساله نبود. حجاب کامل داشتن مسله بود.

نسل دوم چادری ها: مدتی بعد چادر حجابی رسمی و متصل به حاکمیت شد. از این دوره به بعد بود که نماد طبقاتی - سیاسی چادر به نماد ارزشی آن چربید. پیروی نسل ها در پوشش چادر، طبقاتی سازی این پوشش را بیشتر کرد. تا اینکه به صدها دلیل گسست اجتماعی و گسست های نسلی شکل گرفت و بچه ها از مادران خود تبعیت نکردند و کم کم چادر خاصیت طبقاتی خود را از دست داد.
تفاوت نسل دوم چادری ها با نسل اول در نحوه چادر سر کردن و رو گرفتن بود.

نسل سوم چادری ها: نسل سوم چادری ها برای دخترانی است که به صداها دلیل نخواستند یا نتوانستند به رسم و سنت مادران خود پشت کنند. اما از سوی دیگر نیز نخواستند از رقابت با مدینگ جا بمانند. این نسل چادر را دستخوش تطور و تحول کرد. چادری های فشن محصول این نسل است.
حاکمیت نیز برای اینکه چادر را همچنان به عنوان حجاب رسمی داشته باشد با این نسل همراهی کرد. انواع و اقسام چادر طراحی شد. چادر برای این نسل یک نوع پوشش بود مثل مانتو و پوشش های دیگر.
تفاوت این نسل از چادری ها با نسل دوم در شکل و رنگ چادر است.

نسل چهارم چادری ها: مدینگ سازی چادر باعث می شود چادر مثل هر مدی تاریخ مصرف پیدا کند. از سوی دیگر گسست های اجتماعی و شکاف نسلی باعث میشود کارکرد طبقاتی چادر از بین برود.
 

در این میان کسانی که بمانند نسل چهارم هستند. کسانی که نه به دلیل خاصیت حاکمیتی چادر ونه مدینگ بودن و طراحی آن بلکه به دلیل صبغه ارزشی آن و محتوای عمیق فرهنگی آن چادری ماندند. این نسل چادری ها فرا مد و فرا طبقاتی و فرا سیاسی هستند.
از این نسل کارها برآید.

 

 


  

روزگاری چادر نماد یک جریان اعتقادی بود. چادر نه یک نوع لباس بلکه خروجی یک فرهنگ و ارزش اخلاقی و دینی تلقی می شد. ارزش چادر نه به رنگ و شکل بلکه به فرهنگ غنی متصل به آن بود. چادر پوشیدن یا نپوشیدن مساله نبود. حجاب کامل داشتن مسله بود.

نسل اول چادری ها: روزگاری چادر نماد یک جریان اعتقادی بود. چادر نه یک نوع لباس بلکه خروجی یک فرهنگ و ارزش اخلاقی و دینی تلقی می شد. ارزش چادر نه به رنگ و شکل بلکه به فرهنگ غنی متصل به آن بود. چادر پوشیدن یا نپوشیدن مساله نبود. حجاب کامل داشتن مسله بود.

نسل دوم چادری ها: مدتی بعد چادر حجابی رسمی و متصل به حاکمیت شد. از این دوره به بعد بود که نماد طبقاتی - سیاسی چادر به نماد ارزشی آن چربید. پیروی نسل ها در پوشش چادر، طبقاتی سازی این پوشش را بیشتر کرد. تا اینکه به صدها دلیل گسست اجتماعی و گسست های نسلی شکل گرفت و بچه ها از مادران خود تبعیت نکردند و کم کم چادر خاصیت طبقاتی خود را از دست داد.
تفاوت نسل دوم چادری ها با نسل اول در نحوه چادر سر کردن و رو گرفتن بود.

نسل سوم چادری ها: نسل سوم چادری ها برای دخترانی است که به صداها دلیل نخواستند یا نتوانستند به رسم و سنت مادران خود پشت کنند. اما از سوی دیگر نیز نخواستند از رقابت با مدینگ جا بمانند. این نسل چادر را دستخوش تطور و تحول کرد. چادری های فشن محصول این نسل است.
حاکمیت نیز برای اینکه چادر را همچنان به عنوان حجاب رسمی داشته باشد با این نسل همراهی کرد. انواع و اقسام چادر طراحی شد. چادر برای این نسل یک نوع پوشش بود مثل مانتو و پوشش های دیگر.
تفاوت این نسل از چادری ها با نسل دوم در شکل و رنگ چادر است.

نسل چهارم چادری ها: مدینگ سازی چادر باعث می شود چادر مثل هر مدی تاریخ مصرف پیدا کند. از سوی دیگر گسست های اجتماعی و شکاف نسلی باعث میشود کارکرد طبقاتی چادر از بین برود.
 

در این میان کسانی که بمانند نسل چهارم هستند. کسانی که نه به دلیل خاصیت حاکمیتی چادر ونه مدینگ بودن و طراحی آن بلکه به دلیل صبغه ارزشی آن و محتوای عمیق فرهنگی آن چادری ماندند. این نسل چادری ها فرا مد و فرا طبقاتی و فرا سیاسی هستند.
از این نسل کارها برآید.

 

 


  

 


 صفحه اول    تماس    ارسال خبر    پیوندها   دوشنبه، 29 مهر 1392 - 19:39   
 
  تازه ترین اخبار: ثبات قیمت مسکن تا پایان سال/ از خرید و فروش نترسید     سایپا برای دومین سال متوالی صادر کننده ممتاز کشوری شد     رایتل به بانک سینا رفت     قیمت مرغ تا پایان سال افزایش نمی‌یابد     استقلال بانک مرکزی موضوع سیمنار پژوهشکده پولی و بانکی      قدردانی همایش ملی حسابداری از بانک اقتصاد نوین      تغییر نرخ سود بانکی در دستورکار نیست     لطفا، مشکل نقدینگی مترو را در دستور کار قرار دهید     سازمان‌های بیمه‌گر 3 میلیارد تومان به شبکه بهداشت بدهکارند     استقلال بانک مرکزی موضوع سیمنارماهانه پژوهشکده پولی و بانکی      بخشنامه ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی بازنگری و ابلاغ شد      تقاضای قیمتی جدید خودروسازان اعلام شد     75 میلیون جمعیت،‌76 میلیون یارانه بگیر     فراخوان اعزام به خدمت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها     فصل جدید تعامل سازنده بین دولت و تشکل‌های اقتصادی      حضور بانک اقتصادنوین در «همایش ملی حسابداری»     جهانگیری: موجودی صندوق توسعه ملی 32 میلیارددلار است      راه اندازی سرویس خرید شارژ تلفن همراه بانک مهر      صادرکنندگان ممتاز و نمونه سال 1392 معرفی شدند      سپرده ویژه 22 درصدی بانک ملی در عید ولایت کلید خورد        

   آخرین مطالب  
 
  ثبات قیمت مسکن تا پایان سال/ از خرید و فروش نترسید

  سایپا برای دومین سال متوالی صادر کننده ممتاز کشوری شد

  رایتل به بانک سینا رفت

  قیمت مرغ تا پایان سال افزایش نمی‌یابد

  استقلال بانک مرکزی موضوع سیمنار پژوهشکده پولی و بانکی

  قدردانی همایش ملی حسابداری از بانک اقتصاد نوین

  تغییر نرخ سود بانکی در دستورکار نیست

  لطفا، مشکل نقدینگی مترو را در دستور کار قرار دهید

  سازمان‌های بیمه‌گر 3 میلیارد تومان به شبکه بهداشت بدهکارند

  استقلال بانک مرکزی موضوع سیمنارماهانه پژوهشکده پولی و بانکی

 

   پربیننده ترین مطالب  
 
  هراس واردکنندگان خودرو از بهبود روابط ایران و غرب

  دلار 30000 و یورو 40960 ریال+‌جدول قیمتی

  قیمت طلا و ارز، جمعه+‌تحلیل

  پزو 405 خود به خود آتش گرفت!

  بانک سامان به وکلا، مهندسان و سردفتران تسهیلات می دهد

  مسابق? پیامکی دوماهنام? بیمه گر

  تسهیلات بانک سامان برای وکلا، مهندسان و سردفتران

  نیروی انتظامی یا داور فدراسیون اتوموبیلرانی

  دلار 30340 و یورو 41430 ریال، شنبه

  رجالی: بانک‌ها مشارکت نکنند رباخوار هستند

- اندازه متن: + -  کد خبر: 11773 دوشنبه، 29 مهر 1392 - 08:55
 
 
هراس واردکنندگان خودرو از بهبود روابط ایران و غرب
 
هم‌اکنون نیز در حالی که واردکنندگان متفرقه متناسب با کاهش نرخ ارز در حد 3000 تومان، قیمت خودروهای وارداتی را کاهش داده‌اند اما نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به امید افزایش مجدد نرخ ارز از کاهش قیمت محصولاتشان خودداری می‌کنند.
  

به گزارش ایسنا نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در شرایطی از کاهش قیمت محصولاتشان متناسب با نرخ ارز 3000 تومانی خودداری می‌کنند که دورنمای بهبود روابط ایران و غرب و افت بیشتر نرخ دلار از هم‌اکنون آنها را نگران کاهش بیشتر قیمت‌ها کرده است.

نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در شش ماه نخست سال گذشته محصولاتشان را با استفاده از ارز مرجع 1226 تومانی وارد کردند اما در نهایت این خودروها را با نرخ ارز آزاد تا 3800 تومانی فروختند.

هم‌اکنون نیز در حالی که واردکنندگان متفرقه متناسب با کاهش نرخ ارز در حد 3000 تومان، قیمت خودروهای وارداتی را کاهش داده‌اند اما نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به امید افزایش مجدد نرخ ارز از کاهش قیمت محصولاتشان خودداری می‌کنند.

در این میان به گفته کارشناسان، نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را دنبال می‌کنند زیرا نگران بهبود روابط ایران و غرب و کاهش بیشتر قیمت ارز هستند. اتفاقی که در نهایت منجر به شکستن نرخ‌ها و سقوط آزاد قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد.

علی خاکساری - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - در این زمینه می‌گوید: در صورت اتخاذ تصمیمات درست اقتصادی و سیاسی، واردکنندگان و نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به هدف خود که همان دستیابی به سودهای کلان و بی حساب و کتاب است نخواهند رسید.

وی با اشاره به طرح نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای انحصاری کردن واردات خودرو در دست خود، اظهار می‌کند: ‌اگر این افراد با استفاده از منابع کلان مالی و طرفدارانشان بتوانند در سازمان‌های تصمیم‌گیر تاثیر بگذارند، نارضایتی مردم و ضربه به اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه می‌دهد: اگر واردکنندگان و نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی نگران بهبود روابط سیاسی ایران و غرب، افت قیمت دلار و در نتیجه کاهش نرخ محصولاتشان هستند، اتفاقا این اتفاق باید بیفتد.

وی اضافه می‌کند:‌ واردکنندگانی که سال گذشته خودرو را با دلار 2500 تومانی وارد و با دلار 3500 تومانی به مردم تحمیل کردند باید در دوره‌ای نیز محصولات خود را با دلار 3000 تومانی وارد و با دلار 2500 تومانی بفروشند تا تعادل در بازار برقرار شود.


  

مهر 1392 ساعت 15:10


چرا مردان ایران کفش پاشنه بلند می پوشیدند؟ + تصاویر
کفش‌های پاشنه بلند را حالا دیگر همه مختص خانم‌ها می‌دانند اما واقعاً آنها از چه زمانی تصمیم به داشتن این نوع پاپوش گرفتند ؟ شاید خیلی‌ها ندانند که بر خلاف تصور عمومی این مردها بوده‌اند که اولین بار از کفش‌ها پاشنه بلند استفاده کرده‌اند آن هم مردهای ایرانی! اگر سؤال دارید که چرا زنها کفش پاشنه بلند می‌پوشند یک جواب برای آن پیدا شده است: چون مردها می‌پوشیدند!
به گزارش پیشرفت پرس، قضیه کفش بلند را سربازان ایرانی کلید زده‌اند اما نه برای راه رفتن. سربازان ایرانی همیشه به سوارکاری خوب مشهور بوده‌اند و به همین خاطر از کفش‌های پاشنه بلند برای سوار شدن روی اسب استفاده می‌کردند.

پاشنه بلند کفش‌ها به سوارکاران اجازه می‌داد که روی رکاب وضعیت بهتری داشته باشند و به ویژه زمان بلند شدن از روی اسب برای تیراندازی تعادل خود را راحت‌تر  حفظ کنند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته تصاویری که مردان در آن کفش‌های پاشنه بلند پوشیده‌اند روی ظروفی متعلق به قرن نهم دیده شده است. در برخی کتاب‌ها هم گفته شده که قصاب‌های مصری از کفش پاشنه بلند استفاده می‌کردند تا کفش‌هایشان به صورت مستقیم و کامل روی اعما و احشا حیوانات قرار نگیرد. 
 
کفش پاشنه بلند ایرانی؛موزه کفش بتا
 
 
اما این مردهای ایرانی بودند که کفش‌های پاشنه بلند را با خود به اروپا بردند. اروپایی‌ها در سال 1599 وقتی هیات دیپلماتیک ایران از سوی شاه عباس به این قاره رسید مجذوب ایرانی‌ها یا همان پرشین‌ها شدند. طرز لباس پوشیدن ایرانی‌ها به ویژه در غرب اروپا مورد توجه قرار گرفت و کفش‌های آنها هم وارد فرهنگ اروپا شد. با فراگیر شدن کفش‌های پاشنه بلند طبقه اشرافی اروپا به صورت مرتب پاشنه‌های خود را بلندتر کردند تا به گمان خودشان با طبقه عوام متفاوت باشند. 
لوئی چهاردهم،پادشاه فرانسه که یک متر و 63 سانتی‌متر قد داشت مجدوب کفش‌های پاشنه بلند شد و از داشتن کفش‌هایی با پاشنه 10 سانتی‌متری خود حسابی راضی بود چون می‌توانست خودش را بلند قد نشان دهد. لوئی چهاردهم آن‌قدر روی کفش‌های پاشنه بلند حساس بود که دستور داد تنها درباری‌های اجازه دارند کفش‌های پاشنه‌بلند قرمز بپوشند.
 
لوئی چهاردهم و کفش‌های پاشنه بلند محبوبش

البته استفاده از کفش‌های پاشنه بلند دیگر تقریباً تبدیل به یک مد شد و حتی مردهای بلند قد از هم آنها استفاده می‌کردند. چارلز دوم، پادشاه انگلیس با اینکه یک متر و 85 سانتی‌متر قد داشت در مراسم تاجگذاری خود  در سال 1661 میلادی، کفش بزرگ قرمزرنگ با پاشنه‌هایی فرانسوی به پا کرده بود. 
به تدریج اما مردها قید کفش پاشنه بلند را زدند و این زنها بودند که آن را به عنوان پاپوش خود انتخاب کردند. این مسئله به خاطر این بود که در آن زمان زنها در اروپا از نحوه پوشش مردها تقلید و حتی موهای خود را کوتاه می‌کردند. 
 


زن اهل ترکیه به همراه کنیز خود

از اواخر قرن 17 میلادی کم کم پاشنه کفش مردها کوتاه شد و در مقابل روز به روز پاشنه کفش زنها ارتفاع بیشتری پیدا کرد. بعد از قرن 18 دیگر کفش‌های پاشنه بلند بیشتر در میان پوتین‌های گاوچران‌های آمریکا یا کاوبوی‌ها دیده شد که هنوز هم در برخی مناطق آمریکا استفاده از آنها رواج دارد. کوبایی‌ها هم به صورت سنتی کفش‌های پاشنه بلند مردانه‌ای دارند که هنوز هم  دیده می‌شوند. در دهه 1970 میلادی هم برای دوره‌ای کوتاه پوشیدن کفش‌های مردانه پاشنه بلند بار دیگر مد شد اما خیلی زود بار دیگر به فراموشی سپرده شدند. به همین خاطر جان تراولتا در سکانس آغازین  فیلم «تب شب شنبه» این کفش‌ها را به پا دارد.
Share/Save/Bookmark








  
دوشنبه 29 مهر 1392 - 2013 October 21

کد خبر: 39955
تاریخ انتشار: 02 شهریور 1391 - 09:20
ره یافتگان،فیلیپ سندروس
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز :
 
به گزارش «شیعه نیوز»، فلیپ سندروس، اگر فوتبالیست نمی شد حتما روحانی کلیسا می شد اما حالا در روزهای اوج شهرت و عضویت در تیم ملی سوییس و توپ زدن در فولهام انگلیس، تحصیلاتش را در رشته ادیان به پایان رسانده و با دختری از ایران آشنا شده که دریچه ای جدید را به رویش گشوده است.
 
 همسر فعلی فیلیپ سندروس، دختری تهرانی و از سادات است که فیلیپ، اسلام شیعی او را دینی دوست داشتنی یافته و به شیعه گرویده است. امام مرکز اسلامی منچستر، فردی است که به فیلیپ در درک اسلام و تشیع کمک کرده است. او نقش همسر فیلیپ را در شیعه شدنش مهم می داند و معتقد است، غیرمسلمانان در ابتدا می خواهند اسلام بیاورند و خیلی تفاوت شیعه و سنی را نمی دانند و مذهب آنها به آشنا شدن و مواجهه آنها با اولین مسلمان بستگی دارد.
 
حجت الاسلام و المسلمین بدیعی، امام مرکز اسلامی منچستر که فیلیپ سندروس بازیکن سابق آرسنال را انسانی بسیار متواضع معرفی می کند، در گفت وگو با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) بیان می کند: فیلیپ پس از آشنایی با اسلام به تشیع روی آورد و قرار است سفری به ایران داشته باشد. او برنامه های اسلامی اش را به طور مرتب دارد و کتاب های لازم و مورد نیاز برایش ارسال شده است.
 
به گفته بدیعی، خانواده فیلیپ خانواده ای مسیحی و معتقد هستند که در این میان فیلیپ به اسلام گرایش پیدا کرده است.
 
امام مرکز اسلامی منچستر، اولین مواجهه غیرمسلمانان با مسلمانان را در آشنایی آنها با اسلام و انتخاب گرایش و مذاهب آنها مهم می داند و معتقد است که بیشتر تازه مسلمانها اسلام را به همان شکلی یاد می گیرند که اولین بار با آن مواجه شده اند بنابراین شیعه یا سنی بودن اولین مسلمانی که از او تاثیر می پذیرند در گرایش افراد به این مذاهب نقش دارد.
 
او درباره سیر گرایش به اسلام در غرب، به حوزه فعالیت خود در منچستر و حومه آن اشاره می کند و به شفقنا می گوید: با وجود تبلیغات منفی زیاد و اسلام هراسی موجود، گرایش به اسلام، نسبت و وضعیت خوبی دارد.
او افرادی که در غرب به اسلام گرایش پیدا کرده اند را افرادی با سطح تحصیلات بالا معرفی می کند و به جایگاه اجتماعی برخی از افرادی که به شیعه گرویده اند، اشاره می کند که در سطح استادان مشهور دانشگاه در رشته های خود هستند.
بدیعی، پروفسور علی هوگو، استاد زمین شناسی را که در منچستر مسلمان شده است از جمله افراد سطح بالایی می داند که با علم و آگاهی به تشیع گرویده اند و اشاره می کند به سفر این استاد به ایران و زیارت مشهد مقدس و بازدید از اصفهان.
 
او با بیان اینکه قریب یکصد تن از افراد رشته های مختلف در منچستر به مذهب تشیع گرویده اند، این آمار را در شرایط تبلیغات منفی و فشارهای مختلف در غرب علیه مسلمانان خوب می داند و می گوید: پایین ترین میزان تحصیلات در میان مسلمانان جدید منچستر، جوانی است که هنوز در کالج تحصیل می کند.
 
بدیعی با وجود اینکه کارهای انجام شده را بسیار خوب توصیف می کند اما تاسیس مرکزی برای تازه مسلمانان را ضروری می داند. او می گوید: با توجه به فرهنگ متفاوت این افراد با دیگر مسلمانان مقیم، تاسیس مرکزی ویژه ی آنها کمک می کند که راحت تر و بهتر برنامه های دینی خود را دنبال کنند.
 
امام مرکز اسلامی منچستر درباره دامنه ی تبلیغات اهل تسنن نسبت به تبلیغات تشیع در غرب بیان می کند: از نظر جمعیت، تعداد اهل تسنن در غرب بیشتر هستند و سابقه مهاجرت آنها و مراکز اسلامی آنها هم بیشتر است بنابراین به دلیل سابقه حضور در غرب و کثرت مراکز اسلامی شان، سازماندهی بیشتری دارند و در بحث تبلیغ گسترده تر عمل می کنند.
 
او می گوید که در مرکز اسلامی منچستر بیشتر به دنبال راه اندازی موسسه ای برای تازه مسلمانان هستند چون نیازهای آنها به گونه ای است که باید برنامه ها و مراسم متفاوت برایشان در نظر گرفت.
بدیعی همچنین به مشکلات موجود در انتشار کتاب های مورد نیاز این افراد اشاره می کند و از این مشکلات با عنوان فقر در انتشار کتب لازم تعبیر می کند.
 
امام مرکز اسلامی منچستر به موضوع گرویدن مخفی به اسلام نیز اشاره می کند و می گوید: افراد و شخصیت هایی مهم و مشهور به تشیع روی می آورند اما علاقه ای به اعلام شدن آن ندارند و در این زمینه ملاحظاتی دارند که بخشی از این ملاحظات خانوادگی است و بخشی ملاحظات، مباحث دیگر را شامل می شود.
 
او به جلساتی با تازه مسلمانان اشاره می کند که تلاش داشته در جریان پرسش های آنها قرار گیرد و دلیل گرایش آنها به اسلام را بررسی کند. بدیعی معتقد است که در راه تبلیغ تشیع هنوز در ابتدای راه هستیم.
 
منبع: شفقنا

  
   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :4
کل بازدید : 702948
کل یاداشته ها : 160


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ