سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

کد خبر: 167279
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1391 - 22:06
تعداد نظرات: 1 نظر

با افزایش سن یا به صورت ارثی، مو به‌طور طبیعی سفید می‌شود اما گاهی عامل سفیدشدن موها مسایل غیرطبیعی است.
 سلامت: از نظر طب سنتی مصرف غذای نامناسب با مزاج در روند سفیدی مو موثر است. افرادی که دچار موی سفید غیرطبیعی می‌شوند، باید اغذیه تولیدکننده خلط بلغم (لبنیات و به‌ویژه ماست و پنیر تازه) را محدود کنند.

دکتر مهرداد کریمی متخصص طب سنتی نوشت: در طب سنتی، گفته می‌شود که اگر موی شخصی پیش از 40 سالگی سفید شود، دلیل آن غیرطبیعی است و احتیاج به درمان و توجه دارد. در طب سنتی ایران، سفیدشدن مو یک بیماری محسوب می‌شود. البته این موضوع دلایل طبیعی و غیرطبیعی دارد.

با افزایش سن یا به صورت ارثی، مو به‌طور طبیعی سفید می‌شود اما گاهی عامل سفیدشدن موها مسایل غیرطبیعی است که بعضی از علت‌های آن شامل افزایش میزان سردی و تری و افزایش خلط بلغم در کل بدن و به‌ویژه ناحیه سر، کاهش قوای جسمانی، تداوم وضعیت استرس، افزایش میزان خشکی ماده تشکیل‌دهنده مو، غذای مضر و کاربرد داروهای موضعی نامناسب است.

به پیشگیری و کندکردن روند سفید شدن موها و برگرداندن رنگ به موی سفید شده در طب سنتی اشاره شده است ولی باید توجه کرد که مراجعه سریع و تداوم در مصرف دارو، احتمال اثر را بیشتر می‌کند. لازم است بیمار به مدت حداقل 6 ماه دارو مصرف کند. هدف از درمان، کاهش سرعت سفید شدن مو است و به ندرت مواردی از بازگشت رنگ مو دیده شده که احتیاج به مطالعه‌های بیشتری دارد.

درمان‌های تجویزی برای این منظور، موضعی و خوراکی هستند. درمان‌های خوراکی اکثرا برای پاکسازی تجویز می‌شوند و به رنگ گرفتن مجدد موها کمک می‌کنند. از جمله درمان‌های خوراکی داروهای ترکیبی با اساس هلیله و گیاه آمله است. استفاده از درمان‌های موضعی از جمله روغن‌های گرم مثل روغن سیاه‌دانه و نارگیل در ناحیه سر و شستن مو با جوشانده سیاه‌دانه بعد از استحمام نیز، روند سفید شدن مو‌ها را کند می‌کند. اساسی‌ترین دارو برای پاکسازی بدن از بلغم نیز ایارج است.

انواع خضاب هم در طب سنتی وجود دارد که می‌توان موی سر و صورت را با آنها رنگ کرد و در ضمن از سفیدی مو پیشگیری می‌کنند. شقایق و آمله که میوه نوعی درخت است از بهترین داروها برای تقویت مو و پیشگیری از سفیدشدن مو است. البته خضاب‌ها، داروهایی ترکیبی هستند و معمولا این داروها بعد از فرآوری آماده مصرف می‌شوند.

غیر از این درمان‌ها دستورهایی نیز در زمینه تغییر شیوه زندگی و غذاخوردن برای پیشگیری از سفیدشدن موها توصیه شده است: از نظر طب سنتی مصرف غذای نامناسب با مزاج در روند سفیدی مو موثر است. افرادی که دچار موی سفید غیرطبیعی می‌شوند، باید اغذیه تولیدکننده خلط بلغم (لبنیات و به‌ویژه ماست و پنیر تازه) را محدود کنند. غذاهای غلیظ مثل حلیم، پنیرهای پیتزا و... نیز باید بسیار محدود شود. مصرف آب بسیار به‌ویژه آب سرد، رگ‌گیری زیاد از ورید، کندن مو و برقراری روابط جنسی بیش از حد معمول، خیس نگه‌داشتن طولانی موها بعد از استحمام و استفاده از گلاب و روغن یاسمن به صورت موضعی روی مو می‌تواند باعث سفیدی غیرطبیعی مو شود. برعکس، استفاده از ادویه‌های گرم مانند فلفل‌سیاه و خردل به مقدار کم در غذاها می‌تواند روند سفید شدن موها را کند کند. به‌طور کلی افزایش بلغم و سردی و تری ناشی از سبک غلط زندگی (عدم تناسب در سکون و حرکت، استرس و خشم بالا، عدم مراقبت از رژیم‌غذایی و مصرف زیاد فست‌فود و نداشتن خواب و بیداری متعادل و متناسب) می‌تواند این مشکل را در افراد مستعد تسریع کند.

  
کد خبر: 226594
تاریخ انتشار: 24 آذر 1392 - 07:45
برخی پزشکان معتقدند «آدنوویروس 36» که عامل بروز عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است، در بسیاری از موارد از فاکتورهای اصلی چاقی و اضافه وزن است.
  «ریچارد ال آتکینسون»، رئیس مرکز تحقیقات چاقی در «ریچموند» آمریکا گفت: هرچند عفونت ناشی از این ویروس علت تمامی موارد ابتلا به چاقی نیست اما به طور چشمگیر به افزایش وزن کمک می‌کند. همچنین این فاکتور طی فرآیندی تدریجی سرعت سوخت و ساز بدن را نیز تغییر می‌دهد.

به گفته پزشکان، افراد حدود یک یا دو سال پس از ابتلا به این عفونت روند چاق شدن را در خود مشاهده می‌کنند.

آتکینسون همچنین گفت: این ویروس در واقع سلول‌های بنیادی موجود در بافت چربی را تحریک می‌کند تا حجم بیشتری از سلول‌های چربی را تولید و همچنین چربی بیشتری ذخیره کنند.

نتایج چندین مطالعه روی نمونه‌های انسانی نشان می‌دهد که آدنوویروس 36 با ابتلا به چاقی به خصوص در کودکان مرتبط است.

پزشکان همچنین در بررسی‌های خود مشاهده کردند که این ویروس اگرچه موجب اضافه وزن می‌شود اما ظاهرا در فرآیندی متضاد، سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول خون را پایین می‌آورد. این یافته در ذهن پزشکان این پرسش را مطرح کرده که آیا برخی از ترکیب‌های موجود در ویروس فوق می‌توانند در درمان دیابت و کلسترول بالا، موثر باشند؟

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، همچنین در مطالعه‌ای که سال گذشته (2012) روی 1400 نفر انجام گرفت مشاهده شد طی یک دوره‌ 10 ساله افرادی که تست آنتی‌بادی‌های این ویروس در آنها مثبت بوده در مقایسه با گروهی که به این ویروس آلوده نبودند، مقدار دریافت چربی بیشتر بوده و در عین حال سطح قندخون این افراد نسبت به گروه سالم پایین‌تر بوده است.
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید

  
کد خبر: 226593
تاریخ انتشار: 24 آذر 1392 - 03:30
اگر در نزدیکی یک بیمارستان یا حتی قبرستان زندگی می کنید، انرژی های منفی ناشی از بیماری ها و مرگ روی شما اثر می گذارند.
  نور شمع با شعله باریک و کشیده اش ما را به عمق وجودمان می کشاند؛ به جایی که ریشه هایمان در آنجاست. شکل و حالت آن معنی دارد، قدرت شعله شمع نه زنانه است و نه مردانه ولی می تواند ما را به ماهیت اصلی مان متصل کند. در فنگشویی استفاده از شمع جایگاه ویژه ای دارد. در واقع از قدرتمندترین عناصر در دکوراسیون خانه است. شمع، نیرو و انرژی پاکسازی و الهام دارد. محیط خانه را گرم می کند و انرژی های منفی و استرس ها را دفع می کند. بهتر است که از شمع در قسمت های جنوب، جنوب غربی و شمال شرقی خانه استفاده کنید.

شمع ها باعث افزایش کیفیت هوای خانه می شوند. بعد از انجام تحقیقات بسیار توسط پژوهشگران این نتیجه به دست آمده است که در فضای داخلی و بسته اتاق ها از شمع پارافینی استفاده نشود چرا که در اثر سوختن آنها، نوعی سم در محیط پخش می شود.

گذشته از مسئله زیبایی شمع، تاثیر آن در افزایش انرژی و از بین رفتن استرس بسیار مهم است. علاوه بر آن طبق تحقیقات به عمل آمده روشن کردن و سوختن یک شمع با کیفیت به مدت 15 دقیقه در اتاق خواب و قبل از خواب باعث احساس راحتی بسیار زیاد و خواب راحت و عمیق می شود.

گاهی اوقات لازم است به مدت چند روز پیاپی شمع روشن کنید تا به تاثیر جادویی آن برسید. هنگام چیدمان وسایل و استفاده از شمع در خانه، بهتر است که به یاد داشته باشید تاثیرگذار باشد و محیط اطراف را پاکسازی کند.

استفاده از شمع و اسانس باعث می شود تا موجی ملایم از روغن های اصلی برخی گیاهان و گل ها در فضای اتاق ها روان شود. وقتی که این هوا را نفس می کشید، مولکول های روغن وارد سیستم تنفسی شما و در نتیجه وارد جریان خون می شوند و در نهایت از برخی بیماری ها جلوگیری می کنند یا حتی آنها را درمان می کنند. این شمع ها با انواع اسانس ها که از روغن های مختلف تهیه می شوند، فروخته می شوند.

متخصصان فنگشویی با استفاده از برخی آیینه های خاص توانسته اند تصاویری در انرژی های بد و منفی را در داخل اتاق ها تهیه کنند بنابراین می توان از آیینه ها نیز برای جمع آوری انرژی های بد خانه استفاده کرد. اگر آیینه ای که روی دیوار یا کمد قرار دارد بتواند قسمت زیادی از فضای اتاق مورد نظر را منعکس کند، بهتر است که ابتدا کمی از ازدحام وسایل بکاهید و فضا را سبک تر کنید. سپس روی آیینه را بپوشانید. با این کار انرژی های منفی اتاق در آیینه جمع می شوند و اگر روی آیینه را نپوشانید، آن انرژی ها با انعکاس در آیینه دو برابر می شوند. اژدها در فرهنگ چین باستان سمبل خوشبختی و اقبال خوب است. اژدها یعنی شروع خوب و تازه و موفقیت های مداوم. شما می توانید از این سمبل ها نیز در خانه استفاده کنید.

استفاده از کریستال

برخی از کریستال ها جنبه درمانی دارند. شما می توانید در اتاقی که احساس می کنید انرژی های خوب و مثبتش ضعیف شده است، از کریستال استفاده کنید. تابش نور بر کریستال باعث ایجاد رنگ های رنگین کمانی روی سقف و دیوارهای اتاق می شود. رنگ های رنگین کمان انرژی مثبت در فضا پخش می کنند و استرس های شما را کاهش می دهند.

استفاده از نور

نور، می تواند پاکسازی کند و قدرت ببخشد و هر چیزی که به شما احساس راحتی و قدرت بیشتر می دهد را جمع کند. با نور سفید درخشان در اتاق ها؛ انرژی اتاق شما، خود شما و سایر افراد خانواده تان تغییر می کنند. تجربه های مختلف نشان می دهد که نور برای تجدید قوا و انرژی تازه یافتن، بسیار موثر است.

استفاده از رنگ قرمز روشن

اگر در نزدیکی یک بیمارستان یا حتی قبرستان زندگی می کنید، انرژی های منفی ناشی از بیماری ها و مرگ روی شما اثر می گذارند. برای خنثی کردن این انرژی ها می توانید از قرمز روشن استفاده کنید. می توانید در اطراف اتاق تان از نورهای زیادی استفاده کنید تا انرژی های مثبت در فضا پخش شوند.

تاثیر محیط اطراف روی انسان ها

از گذشته های دور تاکنون، همواره انسان ها تحت تاثیر محیط اطراف خود بوده اند. قبل از هر چیز انسان ها به محیطی امن و مطمئن نیاز دارند تا در آنجا احساس آرامش کنند. محیط زندگی انسان ها باید از نظر روانی نیز راحت و امن باشد. یکی از جنبه های بسیار مهم و تاثیرگذار محیط روی انسان ها، تاثیری است که روی کاهش استرس و ایجاد آرامش دارند. سیستم عصبی انسان ها سیستم ایمنی مغز، از پیرامون اثر بسیار می گیرند. محیط های نامناسب برای زندگی باعث می شوند که احساس استرس، گیجی، نگرانی، غمگینی و ناامیدی داشته باشید. حتی روی فشارخون و ضربان قلب نیز اثر می گذارند. استرس یک نوع شرایط پزشکی بسیار جدی و مهم است و ایجاد محیطی مناسب برای کاهش آن، کلید اصلی رسیدن به سلامت بیشتر است.

برخی روش های کاهش استرس

استفاده از شمع ها و اسانس های معطر، استفاده از نورها، گیاهان آپارتمانی، آب (آب نما و آکواریوم...) رنگ ها،‌ آیینه ها و... از راه های کاهش استرس است.

رنگ ها اثر زیادی در کاهش استرس خانه و ایجاد آرامش دارند. در فنگشویی، رنگ های مختلف، انرژی های متفاوت ایجاد می کنند. رنگ آبی، سرعت شما را کندتر می کند و می تواند فشارخون شما را نیز کاهش دهد. در میان رنگ های متفاوت آبی، آبی ملایم از همه تاثیرگذارتر است. رنگ طوسی آبی که لایه ای از نور روی آن تابیده باشد نیز تاثیر مشابه دارد.

هر یک از ما به شیوه ای سعی می کنیم محیط اطراف خود را پاکسازی کنیم و انرژی های منفی را از خودمان دور کنیم. ادوات موسیقی، شمع روشن کردن، استفاده از سنگ ها و کریستال ها، آیینه و... در این زمینه بسیار مهمند. برخلاف گذشته که پاکسازی انرژی های منفی مخصوص مراسم مذهبی و باستانی بود، این روزها مردم اهمیت زیادی به این مسئله می دهند و سعی می کنند این سنت قدیمی را در خانه هایشان نیز ادامه دهند. گاهی اوقات فقط کمی تغییر ساده در محیط می تواند همین حس را در شما ایجاد کند و به شما انرژی فراوانی بدهد. قبل از هر چیز بهتر است که فقط کمی زمان را به فکر کردن در این باره اختصاص دهید. چیزهای شکسته و بلااستفاده را از اطراف خود بردارید. کمدها قفسه را سبک کنید و گوشه های اتاق ها را از ازدحام و شلوغی رها کنید.

حتی می توانید در محیط خانه تان از گل ها و گیاهان سبز بیشتری استفاده کنید. می توانید یکی از میزهای خانه را به این کار اختصاص دهید. یک رومیزی روی آن پهن کنید و بعد مقداری سنگ نمک، مخروط، سنگ یا هر چیز طبیعی دیگری که به شما حس آرامش می دهد را در فضای اتاق تان قرار دهید.
همچنین می توانید مقداری سنگ نمک، برنج، شمع، گل و گیاه تازه یا هر چیز الهام بخش دیگری روی میز قرار دهید. شمع را در اتاق هایی که تلویزیون، کامپیوتر و رادیو است، روشن نکنید تا اثر آنها را از بین نبرند. در واقع اتاق خواب بهترین محل برای روشن کردن شمع است. در محیط ما هر چیزی که هست، دو قطب منفی و مثبت دارد. مقداری روغن انتخاب کنید. کمی از آن را از بالا تا وسط شمع بمالید و بعد همین را از پایین تا وسط شمع تکرار کنید. این کار را 7 بار تکرار کنید و هر بار در یک جهت حرکت کنید. جهت خود را تغییر ندهید. سپس شمع را روشن کنید و بگذارید تا بسوزد و همزمان به چیزهای خوب یا هر چیزی که دوست دارید فکر کنید.... مثلاً به خدا، به به دست آوردن پول، رسیدن به شغل بهتر، کسی که دوستش دارید، رسیدن به حقیقت، کنترل و مدیریت استرس، سلامتی بیشتر و... فکر کنید.

منبع: آرامش

  
کد خبر: 226595
تاریخ انتشار: 24 آذر 1392 - 07:38
حرف زدن از تغییر عادتها آسان ولی انجام آنها بسیار سخت است و همه‌ی ما احتمالا تجارب بسیاری از شکست در این زمینه داریم، از یادگیری زبان خارجی، تناسب اندام، کنترل مخارج و هزاران عادت دیگر. اما مسئله مهم این است که ما اگر بخواهیم می توانیم.
  خیلی از ماها عادت های خود را از روی دست پدر و مادر تقلب کرده ایم و هر چه آنها انجام داده اند ما هم پیروی کرده ایم، حال آنکه این عادتها خودآگاه یا ناخودآگاه به ما ضررهای زیادی زده اند.

از جمله ای این عادت ها بلاهایی است که ما سر پول خود می آوریم. اگر می خواهید جیبتان خالی نماند جتما این عادت های به ظاهر ساده اما خطرناک را ترک کنید:

خرج کردن پول برای چیزهایی که نیاز نداریم.

1. نداشتن پس انداز

2. قراردادن پس انداز در انتهای لیست اولویتها

3. نداشتن بودجه ی خانگی

4. خرج کردن بیش از دخل

5. عدم ردیابی پولهایی که خرج می‌کنیم.
برچسب ها: پول ، پس انداز ، بودجه

  
کد خبر: 149061
تاریخ انتشار: 21 آذر 1392 - 20:31
خانم شهردار، می‌گوید که طلسم مدیریت زنان در سیستان‌وبلوچستان را شکسته. به‌حق که چنین کرده است.
صراط: سامیه بلوچ‌زهی، از خط‌قرمزها عبور کرده است. او دختر 26ساله، مجرد و اهل سنت است که توانسته شهردار کلات (مرکز شهر سرباز) در سیستان‌وبلوچستان شود. یکه‌تازبودن بلوچ‌زهی، تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ او توانست، با اکثریت مطلق آرای اعضای شورای شهر کلات، این سمت را از آن خود کند. اتفاقی که با وجود فضا و بافت سنتی سیستان‌وبلوچستان، رخدادی بی‌سابقه است. خانم شهردار، می‌گوید که طلسم مدیریت زنان در سیستان‌وبلوچستان را شکسته. به‌حق که چنین کرده است. او در خانواده‌ای هشت‌نفره زندگی می‌کند. در خطه‌ای از ایران که اغلب زنان هنوز به‌راحتی، قادر به استفاده از حقوقی همانند درس‌خواندن، انتخاب همسر و فعالیت اجتماعی نیستند. او با وجود همه این موانع، دست از فعالیت نکشید و درسش را ادامه داد. برای تحصیل در رشته منابع طبیعی به تهران آمد، اما برخلاف بسیاری از دانشجویان شهرستانی، پایتخت پرهیاهو را ترک کرد و به زادگاهش بازگشت تا برای برداشتن محرومیت زنان، مردان و کودکان زادگاهش بجنگد. او انتخابش را سرآغازی برای خودباوری زنان بلوچ و به چالش‌کشیدن سلطه نظام مردسالاری در این خطه از سرزمین ایران می‌داند.

 

 


‌چطور شد که تصمیم گرفتید، شهردار شوید؟
می‌خواستم کمبودهایی که خودم با آنها دست‌وپنجه نرم کردم، نسل‌های بعد از من نداشته باشند. نمی‌خواستم، برادرزاده، خواهرزاده و کودکان شهرم بدون داشتن پارک بزرگ شوند. اینجا بیشتر بچه‌ها افسرده هستند. شاید باور نکنید، اما بچه‌های شهر ما با دیگر شهرها متفاوتند، آنها وقتی در شهر دیگری پارک می‌بینند، انگار با چیز عجیبی روبه‌رو شده‌اند، بی‌نهایت هیجان‌زده می‌شوند. آخر، شهر ما هیچ‌چیز ندارد. ما کمبودهای بسیاری داریم. حتی طرح جامع شهری نداریم. جایی نداریم که زنان و مردان بتوانند به‌راحتی در آن قدم بزنند. یک قلعه تاریخی داریم که سال‌هاست، بازسازی نشده و دارد از بین می‌رود. شهر کلات هزارو200نفر جمعیت دارد اما روزانه پنج‌هزارنفر از روستاهای اطراف برای فروش محصولات تولیدی خود وارد این شهر می‌شوند و این جمعیت شناور باعث ایجاد سد معبر و ترافیک شهری شده است. من می‌خواستم کاری کنم که این مشکلات رفع شود، بنابراین تصمیم گرفتم، شهردار شوم.


‌ابتدا که فکر شهردار شدن در ذهن شما جرقه زد، با چه چالش‌های درونی روبه‌رو بودید؟
من وقتی بحث شوراها مطرح بود، به این علت که خواهرم می‌خواست که در شورای شهر عضو شود، برای نخستین‌بار به فکر افتادم که من هم باید کاری انجام دهم. اما واقعا نمی‌دانستم که من می‌توانم شهردار شوم؟ می‌توانم مدیریت کنم؟ با انبوهی از این سوالات روبه‌رو بودم. در این میان، پدرم بسیار از من حمایت کرد. بعضی وقت‌ها بود که ناامید می‌شدم. اما پدرم به من امید می‌داد. اعضای شورای شهر (به‌خصوص رییس شورای شهر) هم از من حمایت خوبی کردند.


شما سال‌های تحصیل خود را در تهران گذراندید، در کدام منطقه ساکن بودید؟ آیا فکر می‌کردید که روزی بتوانید، مسوولیت شهرداری شهر خودتان را برعهده بگیرید؟

من در غرب تهران در «چاردیواری» ساکن بودم. دانشگاه علوم تحقیقات درس می‌خواندم. آن سال‌ها همیشه به نحوه شهرداری به‌خصوص شهرداری منطقه2 تهران توجه می‌کردم. چگونگی اداره تهران همیشه مورد توجه من بود.


‌چرا مانند بسیاری از دانشجویان شهرستانی، تهران نماندید؟
من جزو کسانی بودم که از همان اول که به تهران آمدم، تصمیم نداشتم در این شهر بمانم. می‌خواستم برگردم و به شهر خودم خدمت کنم. با اینکه من تهران را خیلی دوست داشتم، حتی روزهای اولی که به شهر خودم برگشتم، خیلی برایم سخت بود. محرومیت‌های اینجا، بسیار آزار‌دهنده است. اما من می‌خواستم، برای برداشتن این محرومیت‌ها تلاش کنم.

‌برای خیلی‌ها عجیب است که چطور شورای شهر کلات، با توجه به محدودیت‌های موجود نسبت به زنان، به شما به‌عنوان شهردار رای دادند؟
به‌نظرم، شورای شهر در راستای اهداف خودشان به‌وجود یک شهردار همراه، خلاق و توانا نیاز داشتند. من برنامه مشخصی داشتم. جوانگرایی، پیشرفت و توسعه شهر سرباز از مهمترین اهدافم بود. تقویت اندیشه شورایی و مشورتی، استفاده از نخبگان جوان و در نهایت برنامه‌محوربودن را به‌عنوان عنصر مفقوده در تمام عرصه‌های مدیریت شهری لازم می‌دانستم. از سوی دیگر معتقدم که شورای شهر هوشیارانه پی برده است، راز موفقیت پدرانمان پرداخت حقوق نیمه دیگر جامعه، یعنی زنان بوده است و دریافته‌اند که سرنوشتشان به گونه‌ای پیچیده با سرنوشت ما گره خورده، به همین دلیل با اکثریت مطلق آرا (پنج‌رای) توسط اعضای شورای اسلامی شهر سرباز به این سمت انتخاب شدم. انتخابی که با توجه به فضای استان و بافت سنتی آن بی‌سابقه بوده است.


‌مردم از این انتخاب حمایت کردند؟
بله خوشبختانه، اکثر مردم از این انتخاب استقبال کردند، به‌خصوص مورد حمایت روحانیون قرار گرفتم. من یک‌سال سابقه کار در اداره منابع طبیعی به‌عنوان ناظر بخش جنگل دارم. به‌نظرم این سابقه‌کاری در اعتماد مردم به من بسیار موثر بود.


‌جالب است که زن‌بودن شما در این انتخاب تاثیر منفی نداشت.


من با توجه به حقوق مسلم خود در اصل بیست‌ویکم قانون اساسی، دنبال احقاق حقوق ازدست‌رفته زنان شهرم بودم. می‌خواستم، زنان، این قشر همیشه قربانی، به خودباوری برسند. امیدوارم که این حرکت، زنگ شروعی برای تمام زنان زادگاهم باشد و آنها بتوانند نقش بیشتری در جامعه ایفا کنند. دوست دارم زنان، همراه برادران‌ خود در ساختن بنیادهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بکوشند. یادمان نرود، سال‌ها پیش زمانی که پدرانمان و برادرانمان در روستاها برای امرار معاش بر سر زمین‌های کشاورزی می‌رفتند، مادران و دختران نیز چه در کارهای خانه‌داری و چه در امور کشاورزی و دامداری دوشادوش آنها بودند. امیدوارم با انتخاب من، به عنوان نخستین شهردار زن بلوچ، در منطقه‌ای که همچنان عده قلیلی نسبت به حاشیه راندن زنان اصرار دارند، به زودی شاهد حضور بیشتر زنان در سمت‌های مدیریتی باشیم.


شما در این مدت با برخورد نامناسبی روبه‌رو نشدید؟
من در این مدت با هیچ برخورد نامناسبی مواجه نشدم. به نظرم، پس از اینکه ما شهرنشین شدیم، زنان و دختران به مرور زمان از صحنه امور اجتماعی حذف و خانه‌نشین شدند. مردمان شهر سرباز، مردمان فهیمی هستند. آنها با انتخاب شورایی متفاوت، روح تازه‌ای در کالبد این شهر تاریخی دمیدند. این مردم درس استواری را از کوه‌ها و درس تلاش و تکاپو را از رود همیشه جاریشان و درس نوع‌دوستی و صداقت را از اجدادشان آموخته‌اند.


‌زنان شهر سرباز نسبت به انتخاب شما چه واکنشی داشتند؟
زنان شهر، از این انتخاب خوشحال شدند. می‌دانید که بافت شهر سرباز، یک بافت سنتی است. انتخاب یک شهردار زن به خودی‌خود یک رویداد بسیار نادر در ایران است اما انتخاب یک شهردار زن از اقلیت قومی و مذهبی بلوچ و اهل‌سنت تاکنون اتفاق نیفتاده بود. من با شهردار شدنم امید و خودباوری را در بین زن‌های بومی زنده کردم. فکر می‌کنم با این اقدام، تعداد بسیاری از زنان بتوانند، وارد عرصه‌های مدیریتی و سیاسی شوند. در واقع این فرصتی است برای تمام کسانی که با وجود داشتن تخصص در انزوا قرار گرفته بودند.


بنابراین، به‌نظر شما این انتخاب، سرآغازی برای بازنگری در نظام مردسالاری سیستان‌وبلوچستان است؟
بله، این انتخاب می‌تواند سرآغازی باشد برای خودباوری زنان بلوچ و بازنگری در نظام مردسالاری و تقویت حقوق و نقش اجتماعی زنان.


در این چند روز شهردار بودنتان برخورد ارباب‌رجوع‌ها و پرسنل شهرداری با شما چگونه بوده؟
برخوردها خیلی خوب است. مدیریت قبلی عملکرد مناسبی نداشته است. احساس می‌کنم که در حال حاضر، پرسنل شهرداری خیلی راضی هستند. آنها به من احترام می‌گذارند. ارباب‌رجوع‌هایی که در این یک‌هفته به شهرداری آمدند، خیلی برخوردهای خوبی داشتند. فکر نمی‌کردم که مردم به این خوبی از من استقبال کنند.


‌حالا از برنامه‌هایتان بگویید، از برنامه‌هایی که برای اجرای آنها انتخاب شدید.
شهر سرباز با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. من راه‌اندازی و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی، رسانه‌ای، اجتماعی و هنری را در اولویت برنامه‌هایم قرار داده‌ام. می‌خواهم از زنان و جوانان در اجرای فعالیت‌های شهری استفاده کنم. طرح‌هایی هم برای اوقات فراغت جوانان و زنان دارم. من خدمتگزار مردم شهر سرباز هستم و می‌خواهم شرایط مناسب شهری را برای سلامت جسمی و روحی آنها فراهم کنم. از آنجایی‌که زنان قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند و بخش اشتغال زنان تاکنون نادیده گرفته ‌شده است، می‌خواهم که شرایط مناسب کاری را برای آنها فراهم کنم. برای مثال هیچ اقدامی برای زنان دستفروش انجام نشده، دستفروشی یک زن یعنی مرگ تدریجی او که از سر ناچاری به دستفروشی روی آورده. من می‌خواهم که این خلأ‌ها را برطرف کنم.


و حالا حس شما به عنوان یک خانم شهردار؟
من زن بلوچی هستم که طلسم مدیریت در این شهر را شکستم و تنها امیدم داشتن شهری سبز و آسمانی آبی است.

منبع: شرق

  
   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :12
کل بازدید : 703114
کل یاداشته ها : 160


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ